Vysočina hlásí nárůst cestovního ruchu o 7 procent
Ve 3. čtvrtletí letošního roku navštívilo Vysočinu více turistů, než tomu bylo ve 3. čtvrtletí předcovidového roku 2019. Vyplývá to z dat zveřejněných agenturou CzechTourism.
Vysočinu si pro svoji dovolenou vybralo více jak 0,5 milionu turistů, z toho bylo víc než 491 tisíc hostů domácích (87 %) a téměř 70 tisíc hostů zahraničních (13 %). Meziročně to znamená nárůst celkového počtu turistů na Vysočině o 7 % a nárůst o 13 % ve srovnání s obdobím před pandemií covidu-19.
„Moc nás těší, že se Vysočině v oblasti turismu podařilo postupně dosáhnout předcovidových čísel, dokonce je i překonat. Turistický ruch v našem kraji má stále velký potenciál. Pevně věřím, že se nám bude dařit jej aktivně rozvíjet i nadále,“ říká Roman Fabeš, náměstek hejtmana Kraje Vysočina, který oblast cestovního ruchu zastřešuje.
Zajímavé je pak srovnání zmiňovaného poměru domácího a zahraničního cestovního ruchu v letošním roce se situací v roce 2019. Je naprosto identický. I v roce 2019, stejně jako letos, tvořili domácí turisté 87 % a zahraniční 13 %. Ani země, odkud nejčastěji přicestovali turisté ze zahraničí, se příliš nezměnily. Ve 3. čtvrtletí letošního roku přijelo na Vysočinu nejvíce Slováků (18 864, meziroční nárůst o 31 %). Následovali hosté z Německa (15 154, meziroční nárůst o 20 %), Polska (8 889, meziroční nárůst o16 %), Nizozemska (3 308, meziroční nárůst o 20 %) a Rakouska (2 293, meziroční pokles o 0,1 %).
Dobrou zprávou současně je, že se celkový počet příjezdů z TOP 5 zemí, jejichž obyvatelé Vysočinu nejčastěji navštěvují, ve srovnání se 3. čtvrtletím 2019 také zvýšil. „Tato čísla nám potvrzují, že má velký smysl na tyto trhy zaměřovat zahraniční kampaně. Letos jsme cílili zejména na slovenský a německý trh, což se i odrazilo v nárustu návštěvnosti,“ říká ředitelka Vysočina Tourism Oľga Königová.
Obecně přitom platí, že Češi cestující po Česku utrácejí v průměru za osobu a den méně než hosté ze zahraničí. Nicméně zatímco Češi cestující po Česku loni utráceli za osobu a den už víc než před pandemií (802 Kč vs. 704 Kč), cizinci naopak méně. Loni to bylo 1 907 Kč, v roce 2019 se přitom jednalo o 2 203 Kč. Potenciál hostů ze zahraničí pro tuzemskou ekonomiku je tedy víc než zřejmý.
V současné době má Vysočina Tourism k dispozici také Big data analýzu návštěvnosti Vysočiny a jednotlivých oblastních destinačních společností, která zachycuje období červenec 2022–červen 2023. Protože se však jedná zcela o jiné období, není tato čísla možné porovnávat s výše zmíněnými daty. Analýza, kterou si nechal Kraj Vysočina vypracovat, nicméně jasně říká, že skutečná výkonnost destinace Vysočina je oproti datům z ČSÚ trojnásobně vyšší. Podíl domácích a zahraničních turistů je 85 % ku 15 %. Nejvíce navštěvovanou destinační společností v Kraji Vysočina je Vysočina West, která pokrývá okres Havlíčkův Brod a téměř celý okres Pelhřimov. Vysočina West je současně destinací, jež v tomto období na svém území obsloužila nejvíce zahraničních turistů. Podíl zahraničních turistů byl přitom 14 %, 86 % turistů pocházelo z Česka.
Velkou roli v cestovním ruchu pak hrají přímá letecká spojení, na kterých agentura CzechTourism intenzivně pracuje s Letištěm Praha a dalšími subjekty. V letošním roce se například podařilo zprovoznit linky Praha – Soul či Praha – Tchaj-Pej. Ty mají vliv i na počet turistů z Asie na Vysočině a do budoucna se očekává nárůst jejich počtu. Například za období červenec 2022–červen 2023 na Vysočinu přijelo 1 911 turistů z Tchaj-wanu.